Menu

Hubson - trener personalny

Jestem Trenerem Personalnym z certyfikatem Akademii Mistrzostwa Sportowego. Do tego prowadzę zajęcia Sportów Walki, takie jak Boks czy K1.

Testosteron - męski hormon

hubson.trener

testosteron1
Testosteron to najważniejszy męski hormon. W artykule znajdziesz informację dlaczego warto utrzymywać go na wysokim poziomie i jak optymalnie można o to dbać.

Jakie pełni role?
Poziom testosteronu wpływa na całe twoje życie. Testosteron jest wytwarzany głównie w jądrach i odpowiada za męskie cechy organizmu. W pierwszej kolejności za rozwój narządów płciowych i układ rozrodczy (penis, jądra, moszna, prostata, pęcherzyki nasienne). Sprzyja też kształtowaniu się drugorzędowych cech męskich takich jak muskulatura, ponadto wzmacnia kości, poprawia stan skóry, zmniejsza poziom tkanki tłuszczowej czy odpowiada za pogrubianie nasz głosu. Dorosły mężczyzna dzięki temu hormonowi odczuwa popęd seksualny, ma wzwody, jego płodność utrzymuje się na wysokim poziomie. Testosteron dba jednak nie tylko o prokreację. Potrafi o wiele więcej. Kształtuje sferę emocjonalną poprzez ukształtowanie takich cech jak zdecydowanie, śmiałość, pewność, odwaga, niezależność, ale też skłonność do ryzyka. W zależności od rozwoju emocjonalnego może powodować wybuchowość, agresję. Jądra dorosłego mężczyzny wytwarzają dziennie ok. 4–7 mg testosteronu, ale jego stężenie wacha się zależnie od emocji, stanu zdrowia. Norma to 2,2–9,8 ng (nanograma)/ml krwi. Aż do ok. 25–30 roku życia poziom testosteronu u mężczyzny utrzymuje się na wysokim poziomie. Później stopniowo się obniża. Między 30. a 80. rokiem życia spada o ponad 50%. Od ósmej rano do południa poziom testosteronu u mężczyzny utrzymuje się na najwyższym poziomie. Rozpiera go więc energia, nie brakuje mu pewności siebie, jest w szczytowej formie dzięki doskonałej koordynacji wszystkich zmysłów. Jest przedsiębiorczy, ale też skłonny do kłótni i... bardzo złakniony seksu. Nagromadzony testosteron zwiększą chęć do współżycia. Między 13 a 17 poziom testosteronu spada. To najlepszy czas na prace zespołowe, bo mężczyzna jest ciągle w dobrym nastroju.


Skutki niedoboru testosteronu?
Niedobór testosteronu, tzw. hipogonadyzm, pojawia się zwykle u mężczyzn po pięćdziesiątce i jest to proces naturalny. U młodszych może być związany z zaburzeniami funkcji jąder lub wyższych ośrodków podwzgórza czy przysadki mózgowej.

  • Mężczyźni z niedoborem testosteronu częściej skarżą się na brak siły do pracy i ćwiczeń fizycznych, utratę masy mięśniowej. Cierpią też na anemię, zawroty głowy, senność, trudności z koncentracją i pamięcią.
  • Zmniejszają się: pożądanie, wrażliwość na bodźce seksualne, fantazje erotyczne i spontaniczne erekcje. Leki na zaburzenie erekcji mogą być nieskuteczne, jeśli przyczyną problemów jest niedobór testosteronu.
  • Gorsze samopoczucie, wahania nastroju, drażliwość, skłonność do depresji. Czasowe spadki poziomu testosteronu mogą być wynikiem nadczynności nadnerczy, uwalniających zwiększone ilości kortykosterydów w sytuacjach stresowych.
  • Słabsza skóra i kości. Skóra staje się cieńsza i słabiej unaczyniona, włosy na ciele przerzedzają się, mogą występować rumieńce i wzmożone pocenie. Zmniejsza się też gęstość kości, co może prowadzić do osteoporozy. Typowe objawy to: bóle pleców, zmniejszenie wzrostu i częstsze złamania.
  • Rośnie brzuch. Niedobór testosteronu sprzyja przyrostowi tkanki tłuszczowej. Tyjesz i może rozwinąć się u Ciebie zespół metaboliczny, tzw. syndrom X.
  • Choroby serca. Niskim poziom testosteronu zwiększa ryzyko „wieńcówki”, a ryzyko zgonu jest prawie dwukrotnie wyższe niż u facetów z prawidłowym poziomem tego związku.
  • Jeżeli przed okresem dojrzewania nie nastąpi wzrost wytwarzania testosteronu, to efektem może być tzw. budowa eunuchoidalna: długie kończyny, żeński typ owłosienia (górny biegun włosów łonowych tworzy linię prostą, brak zarostu na twarzy), odkładanie tkanki tłuszczowej na biodrach, dziecięcy wygląd genitaliów. Do tego bezpłodność, brak popędu seksualnego i wysoki tembr głosu.

 

Skutki nadmiaru testosteronu?

semenya_tesc
Nadmiar testosteronu właściwie nie występuje samoistnie. Czasami może wynikać z toczącej się choroby (np. nowotworu), zwykle jest jednak spowodowany jego nieuzasadnionym podawaniem z zewnątrz w postaci preparatów dostępnych w aptekach, na czarnym rynku, a nawet jako suplementy diety. O ile leczenie niedoboru testosteronu ma wyraźne zdrowotne uzasadnienie, nieuzasadnione stosowanie anabolików, gdy poziom testosteronu jest w normie, może mieć fatalne skutki. Takie jak:

  • Priapizm, czyli przedłużające się wzwody. Na pierwszy rzut oka może i brzmi nieźle, ale uwierz – przyjemność staje się z czasem uciążliwa i bolesna!
  • Ginekomastia to powiększenie piersi spowodowane przemianą nadmiaru testosteronu w żeńskie hormony – estrogeny. Co gorsze, ginekomastia często jest nieodwracalna.
  • Wędrówka włosów. Nadmiar testosteronu może sprawić, że wyłysiejesz na głowie, natomiast na piersiach, plecach, brzuchu i nogach zarośniesz włosami.
  • Pryszcze -nadmiar męskiego hormonu może wywołać zmiany łojotokowe skóry, co skutkuje pryszczami na twarzy i plecach.
  • Bezsensowna agresja. O ile wzmocnienie agresywności może poprawić Twoje wyniki na siłowni lub boisku, to w życiu codziennym bywa przyczyną kłopotów z prawem.
  • Zaburzenia psychiczne: zaburzenia snu, patologiczny lęk, wahania nastroju, a nawet urojenia i halucynacje.
  • Wbrew oczekiwaniom, testosteron może też spowodować niedobór odporności, obrzęki stawów, nudności, wymioty i biegunkę.

Jak dbać naturalnie o poziom testosteronu?

Kortyzol i testosteron mają te same receptory, o które „rywalizują” ze sobą. Stąd też im więcej kortyzolu połączy się z receptorami, tym więcej nieaktywnego testosteronu będzie bezwiednie krążyć we krwi. Tak więc, jeżeli chcesz stłumić kataboliczne działanie kortyzolu, staraj się utrzymać wysoki poziom anabolicznego testosteronu. Dodam tutaj jeszcze, że chodzi o stres psychiczny, czyli głównie przewlekły stres, ale także fizyczny, więc treningi tzw. do odcięcia nie są wskazane. Idealny będzie treningowy siłowy 2-3 razy w tygodniu opierający się na ćwiczeniach wielostawowych i ciężarze do 85% maksymalnego ciężaru (powtórzenia w zakresie 6-12) i niezbyt długie przerwy między seriami 1-1.5 min. Do tego można dodać HIT lub klasyczny interwał dwa razy w tygodniu, taki trwający nie więcej niż 20 min. Długie biegi obniżają wyraźnie poziom testosteronu. W obniżeniu kortyzolu i relaksie pomocne mogą być drzemki w ciągu dnia po ok. 20 min. Jest to świetny sposób na regeneracje i zastrzyk energii. W ogóle sen, jego jakość, jest jednym najważniejszych czynników wpływających na poziom tego hormonu. Najlepiej, żeby było to 7-8 godzin na dobę, najlepiej w chłodnym przewietrzonym pokoju, bez światła niebieskiego. To wszystko ma duże znaczenie.

 

 

Komentarze (2)

Dodaj komentarz
  • sportbm.pl

    Jak widać, niedobór testosteronu może być niezwykle niebezpieczny i mieć wyjątkowo nieprzyjemne konsekwencje. I dlatego należy zrobić wszystko, aby jego poziom w naszym organizmie był odpowiedni (stosując się do rad zawartych w treści artykułu nie powinniśmy mieć z tym żadnego problemu).

  • Gość: [raczkowska] *.dynamic.mm.pl

    Przydatny, ciekawy artykuł. Dobrze jest dowiadywać się nowych rzeczy o ludzkim organizmie, by lepiej rozumieć jego działanie. Ma to znaczenie także przy jakichś niepokojących objawach - łatwiej możemy zrozumieć, skąd mogą pochodzić.

© Hubson - trener personalny
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci